أبو المواهب محمد

" نقاتل دفاعاً عن المواطن "
الاثنين, 5 مارس, 2018 - 10:59 ص
التحرش
التحرش
تم مشاهدته 134 مرة

 

 

عزة صقر

 

لا زالت الفتيات تعانين حتى الآن من انعدام الأمان وزيادة محاولات التحرش والتي باتت لم تقتصر على الرجال والشباب فقط، بل امتدت لأطفال لا يتعدون العاشرة من عُمرهم .

 

 

منادات عِدة أطقتها منظمات حقوقية وفتيات بأن يكون هناك عقاب صارم على المتحرش يقضي بزجه بين جدران الزنازين ليس شهرًا أو شهران أو توقيع غرامة ماليه، ويُحرر من القبضة الأمنية ليُعيد فعلته الدنيئة ثانية.

 

لكن الفتيات من الواضح انهن قد قررن أخذ حقهن بايديهن، وُلدت الشجاعة في قلوبهن نظرًا لما ينتشر حولهن من الذُعر وعدم الاطمئنان..هكذا فعلت سمر عادل:

 

في الثامن والعشرين من فبراير الماضي، كانت سمر عادل تسير فى طريقها للمنزل، ليعترض طريقها مُتحرشًا حاول الحديث، فرفضت، ظل يسير إثر خطواتها حتى اقترب ولمس جسدها.

 

روت سمر أنها لم تتردد لحظة بعد أن قامت بخلع الحذاء ووجهت له عدة ضربات حتى تجمع الناس ،

ونشرت "سمر " عبر صفحتها الخاصة على مواقع التواصل الاجتماعي:" ده المنظر اللي روحت بي النهارده بفرده واحده .

 

واستكملت:" كنت ماشيه في حالي وجه واحد مشافش التربيه لمسني وهو ماشي بس مكنش يعرف انه هياخد باللي في رجلي محستش بنفسي الا وانا بقلع الكوتشي ونازله في ضرب راح ماسك الكوتشي معرفش رمهولي في انهي داهيه روحت قولتله علي اساس ان معنديش ايدين يعني وكملت ضرب في لحد ما الشارع كله اتلم وبيقولولي خلاص يا انسه روحت قولتلهم اوعي حد يتكلم معايا انتوا لو اختك ولا مراتك مش هتسيبه الا وانت راميه تحت عربيه".

 

وأردفت:" انا معيش حد عاوزه حد يجي معايا القسم وهنا بدا الاستاذ اللي مترباش يعتذر ويتاسف بس قولتله والله ماهسيبك وخدوه من قفاه طلعنا علي قسم بولاق عملت في محضر وقعد يعيط زي النسوان روحت تكرمت واتنازلت عن المحضر بعد ما قعد يتذللي".

واختتمت حديثها ساخرة:" أي نعم مروحه بفرده واحده بس وانا واخده حقي وهعرف انام بليل، ولاي واحده في الدنيا متسكتيش عن حقك عشان احنا عايشين مع شويه حيوانات.

 

 

 

إضافة تعليق جديد

Restricted HTML

  • وسوم إتش.تي.إم.إل المسموح بها: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • تفصل السطور و الفقرات تلقائيا.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.