أبو المواهب محمد

" نقاتل دفاعاً عن المواطن "
الأربعاء, 16 مايو, 2018 - 01:30 م
تم مشاهدته 6 مرة

شهد المؤتمر الوطني الخامس للشباب، أول لقاء بين الرئيس السيسي ومنافسه في الانتخابات الرئاسية موسى مصطفى موسى.


ووجه الرئيس السيسي عبد الفتاح السيسي حديثه لموسى مصطفى موسى، خلال جلسة "رؤية شبابية لتحليل المشهد السياسى المصرى" بالمؤتمر الوطنى الخامس للشباب قائلًا :"بشكر الأستاذ موسى مصطفى موسى، ومصر كلها بتشكرك وأقسملك بالله كنت أتمنى أن يكون فيه معايا فى الانتخابات الأستاذ موسى وغيره"، مضيفا: "اتشرفت إن حضرتك كنت معايا والكلام ده مش مجاملة".


وفي سياق متصل أكد السيسي أنه يدعم إنجاز انتخابات المحليات فى أسرع وقت، متابعا: "صوتى إلى صوتكم وكان المفروض الكلام ده السنة الماضية".


وأضاف الرئيس السيسي خلال، أن الدستور الجديد يتطلب تشريعات جديدة، وهو ما ضغط على البرلمان خلال الفترة السابقة كأولوية، مستكملا: "القوانين اللى تم إصدارها خلال الفترة اللى فاتت ضخم جدا، علشان الدستور الجديد لازم القوانين تعدل علشان تتناسب معاه".


وأوضح السيسي أنه إذا أردنا أن نحارب الفساد بشكل حقيقى، ونمكن الشباب، فلابد من إنجاز "المحليات" بشكل سريع، مناشدا الشباب: "أوعوا تختاروا غير الأفضل ليكم ولبلدكم".


وداعب الرئيس السيسي المشاركين فى المؤتمرقائلا: "مين اللى جاب المعارضة هنا؟، مؤكدًا أن أهمية دور المعارضة فى مصر، متابعا: "أهلا وسهلا، انتوا جزء مننا وإحنا محتاجينكم معانا، والمؤتمر معمول كمنصة لينا كلنا، نتكلم مع بعضنا ونسمع بعضنا ونعرف نتفاهم مع بعض".


وأضاف السيسي فى حديثه خلال المؤتمر، تعليقا على وضع الأحزاب والحياة السياسية فى مصر، أنه يختلف مع الناس التى تقول إن الحياة السياسية الراهنة فى مصر ليست متردية.


واستطرد السيسي :""اللى بينجح فى الانتخابات هو اللى بيحكم وهذه الكلمة قيلت من حزب فى دولة أخرى وده يؤكد أنه بغض النظر عن رضا الناس من عدمه، اللى تخلف عن النزول وترتب على التخلف تقدم وبروز حزب قد لا يرضى عنه الناس لا يلوم الحزب أو الرئيس اللى كسب ولكن يلوم الناس التى بخلت على نفسها وبلدها بيوم أو ساعتين تقف عشان تقول أنا هحط صوتى عشان ضميرى يبقى مرتاح".

 
القسم

إضافة تعليق جديد

Restricted HTML

  • وسوم إتش.تي.إم.إل المسموح بها: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • تفصل السطور و الفقرات تلقائيا.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.